De meeste moderne (Europese) automaten
hebben 4 of 5 trappen, terwijl de
automaten in duurdere modellen van Lexus,
BMW, Jaguar en Mercedes Benz 6 of zelfs
7 trappen hebben.
In de Verenigde Staten is de automaat
standaard: 99% van de autobezitters
rijdt ermee. Veel Amerikanen kunnen
zelfs niet eens schakelen. In Nederland
en België zijn automaten in opkomst,
maar nog steeds vooral in trek bij
bezitters van exclusieve auto's.
Werking:
Door de geregelde oliedruk in de
versnellingsbak wordt bij een juist
toerental geschakeld naar een hogere
versnelling. Zodra de auto afremt,
schakelt de versnellingsbak terug naar
een lagere versnelling, en zodra er
gestopt wordt, schakelt de
versnellingsbak automatisch terug naar
de laagste versnelling, echter is het
dan wel noodzakelijk om de rem ingedrukt
(ingetrapt) te houden, of om de auto in
de 'N' (Neutraal) stand te schakelen.
Bij moderne transmissie regelt de
transmissiemodule aan de hand van een
aantal sensoren (van de motor en de
transmissie) de druk en de
schakelmomenten af. Hierdoor reageert de
transmissie sneller en verloopt het
schakelen comfortabeler.
Standen:
De standaardstanden:
Veel oudere automaten bieden de
mogelijkheid een maximumversnelling
(veelal 1, 2 of 3) in te stellen,
bedoeld om in de bergen op de motor te
kunnen remmen.
Moderne automaten zijn vaak in een
aparte stand volledig manueel (maar
zonder koppeling, dus eigenlijk als een
halfautomatische versnellingsbak) te
bedienen. Men kan dan kiezen tussen
automatisch of handmatig schakelen.
Kiest men voor handmatig, dan zal de
gangwissel toch automatisch
terugschakelen als de snelheid te laag
wordt.
Optionele standen:
-
L of 1: stand waarin de auto in de
1e trap staat
-
2: stand waarin de auto niet hoger
gaat dan de 2e trap
-
3: stand waarin de auto niet hoger
gaat dan de 3e trap
-
W-knop (Winter): schakelprogramma
waarbij de automaat bij lagere
toerentallen dan normaal opschakelt
om slippen bij winterweer te
voorkomen
-
S-knop (Sport): schakelprogramma
waarbij de automaat bij hogere
toerentallen dan normaal opschakelt
om zodoende sneller te accelereren
-
E-knop (Economic): schakelprogramma
waarbij de automaat de
schakelmomenten aanpast aan een
optimaal brandstofverbruik
Geschiedenis:
Het merk Oldsmobile
introduceerde in 1939 de eerste auto met
een automatische versnellingsbak.
Automaten werden in Nederland beroemd
door autofabrikant DAF, die in 1958 het
innovatieve systeem Variomatic
introduceerde. De Variomatic werd
gelanceerd als betaalbare automaat op de
DAF 600. Het systeem, dat werkt met een
riem die over variabele poelies loopt
had als (onbedoelde) bijwerking dat de
auto net zo hard achteruit kon rijden
als vooruit. Het resulteerde in
georganiseerde wedstrijden 'achteruit
rijden' met o.a. de DAF 66. Ook de Volvo
343 was ervan voorzien. In verbeterde
vorm onder de naam CVT met een metalen
schakelband in plaats van de riem zijn
na het opgaan van DAF in Volvo de Subaru
Justy en de Ford Fiesta ermee geleverd.
Alhoewel de Variomatic door het publiek
na enige jaren werd afgeserveerd, wordt
het sinds begin van de 21e eeuw in sterk
verbeterde vorm weer gebruikt door Audi
onder de naam Multitronic.
Het systeem heeft een oneindig aantal
versnellingen en rijdt daarom bijna
zonder enige schok.